Write on Wednesday: Afscheid

Opdracht:

af·scheid (het ~, ~en)
0.1 het scheiden als handeling van personen van wie de een de ander gaat verlaten

Afscheid
Ze zat op de bank in de woonkamer en rookte een sigaret zonder te inhaleren. “Gaan we een keer uit?” vroeg ze.
Hij keek langs haar heen.
“Je wilt gewoon niet dat iemand ons samen ziet,” zei ze.
“Zou iemand ons samen moeten zien?” vroeg hij.
“Wil je zeggen dat we niks hebben?” zei ze uiteindelijk.
“Nee,” zei hij.
Na een lange stilte zei ze: “Wat ben je toch een ongelofelijke klootzak.”
Hij voelde niets. “Ik moet weg,” zei hij.
“Ik laat mezelf wel uit.”
Hij liep de woonkamer uit, pakte zijn autosleutels. “Dat dacht ik niet.”
“Eikel,” zei ze.
Hij ging de woonkamer weer binnen. “Oprotten.”
Ze liep naar hem toe en stompte hem. Ze sloeg als een man.
Hij klapte dubbel en hapte naar adem. “Trut,” zei hij hees.
“Ja,” zei ze, terwijl ze de voordeur opende.
Hij herstelde zich voordat ze naar buiten liep, greep haar bij haar haren en duwde haar hardhandig met haar gezicht tegen de voordeur. De deur sloeg weer dicht.
Ze gilde en schold op hem. Haar neus bloedde.
Voordat hij wist wat er gebeurde sloeg ze ineens haar armen om hem heen. Met haar hoofd in zijn hals fluisterde ze: “Ik heb je zo nodig.”
“Ik breng je naar huis,” zei hij.
Ze zei niets terug.
Samen liepen ze naar de garage.
Ze liet zich door hem haar naar huis brengen zonder verder nog wat te zeggen. Op de hoek van de straat waarin ze woonde zei ze: “Ik loop verder wel.”

Over Jackles

Filosoferende fantast.
Dit bericht werd geplaatst in Write on Wednesday. Bookmark de permalink .

21 reacties op Write on Wednesday: Afscheid

  1. Meisje zegt:

    Beetje melancholiek en ook wel triest eigenlijk, mooi verhaal!

  2. Plato zegt:

    Ik vind dit om méér dan één reden een heel waar logje. Ik word er een beetje gedeprimeerd van. Dat betekent overigens wel dat logje prima geslaagd is.
    ===============================================
    Btw: wat bedoel jij: is iedereen nu schijnbaar een beetje ziek of blijkbaar een beetje ziek? Dat maakt nog best een heel verschil.

  3. Toaske zegt:

    Mooi geschreven zeg. En idd ik word er een ook beetje weemoedig van.

  4. esther zegt:

    weer een mooi logje getikt jackles, tja and that’s life. ik moet bekennen dat ik er niet depri van word hoor, gelukkig kan ik het niet op mezelf betrekken, dat scheelt misschien. waar twee mensen met elkaar omgaan is het geven en nemen en ik mag me de gelukkige prijzen, dat dat hier zo het geval is.
    en over dat ziek zijn……..ik denk dat veel mensen toe zijn aan vakantie, hier in huis tenminste wel 🙂

  5. Marloes zegt:

    Ik heb medelijden met hem, hij maakt een lege indruk en heel gekwetst. Mooi Jackles.

  6. Plien zegt:

    als ik het goed begrijp zijn ze in zijn beleving uit elkaar gegroeid. Geen paden meer die kruisen. Triest maar waar. Hoe je ook je best doet, soms lopen die dingen nu eenmaal zo. Realistisch en mooi beschreven Jackles!

  7. Darcy zegt:

    Tsja, zoals iemand wel eens heel wijs tegen mij heeft gezegd. Er is altijd iemand die meer “verliefd” is dan de ander. In dit geval misschien waar, alhoewel ik niet geloof in altijd 😉

    Mooi stukje, hij komt op mij eerder machteloos over dan triest!

  8. Plato zegt:

    Jackles….ik kom je even een fijn weekeinde wensen….Veel zon en zo….Groetjes van Plato.

  9. Frans54 zegt:

    Ook de energie in een relatie is een kwestie van geven en krijgen (nemen vind ik geen goed woord in deze context), als daarin een onbalans zit gaat de rest vanzelf ook steeds meer uit het lood hangen.

  10. Jenny zegt:

    Er komt zoveel machteloosheid uit dit verhaal! Hij kan het niet meer opbrengen…..mooi!
    Mijn bijdrage WOW-energie op;http://www.colibri.web-log.nl

  11. Plato zegt:

    Nou, DIT is pas heftig Jackles. Ik hoop niet dat dit non-fiction is. Het is een goed geschreven stuk maar het roept een ongelooflijke boosheid in me op.

    Diep ademhalen, Plato. Toe maar, je kan het.

  12. Marloes zegt:

    Jemig Jackles, waar komt die agressie vandaan? Je hebt me weer even met een klap terug op aarde gezet.
    Ik ga jullie allemaal ook missen, maar het zijn maar twee weekjes..:)

  13. inge zegt:

    wow, ik hoop ook niet dat het non-fictie is, zeg…

  14. Toaske zegt:

    Zo heftig. En hopelijk niet uit eigen ervaring/omgeving.

  15. Jackles zegt:

    Even verklarend, het is fictie maar het reflecteert wel mijn geloof in De Liefde… in ieder geval op een bepaald punt in mijn leven. Ik geloof dat ik nu wel geloof in De Liefde. … alleen nog niet zo erg voor mezelf.

  16. Plato zegt:

    Lieve Jackles, begin er dan eens mee. Je hebt immers veel om van te houden. Stel je open en kijkt wat er gebeurt. Neem het risico eens. Wat kan je voor slechts overkomen als je liefde uitstraalt en ontvangt?

  17. mama muis zegt:

    aiaiai. prachtig… grensoverschrijdend gedrag horend bij een grensoverschijdende (voor de persoon zelf) situatie. wel benauwend.

  18. Henriette zegt:

    Heftig!!! Liefde en haat en wat alles daarmee doet.

  19. Tinusje zegt:

    Ik heb zo’n situatie van dichtbij meegemaakt, erg triest en verdrietig. Zij afhankelijk, hij onverschillig. Je snapt niet dat deze twee mensen nog bij elkaar blijven.

  20. Jenny zegt:

    Aai….wat een heftige WOW! Ik word er een beetje koud van, sorry! Pffff…ik ben blij dat het fictie is!
    Mijn bijdrage aan WOW afscheid op;http://www.colibri.web-log.nl
    Groetjes!

  21. Frans54 zegt:

    Een haat-liefde verhouding, liefde die omslaat in haat, haat die een rush veroorzaakt die weer tegenstrijdige gevoelens oproept.

Geef een reactie

