Write on Wednesday: Klikken

Help. Had beloofd voor mijn vetrek naar Berlijn nog een WoW te schrijven. En dat terwijl ik helemaal niet thuis was vandaag. Maar jawel! Er is er één. De opdracht luidde eerder deze week:

Klikken (onov.ww.)
0.1 het geluid ‘klik’ laten horen
0.2 [pej., inf.] verklappen, over-, aanbrengen
0.3 de muis van een computer met de vinger indrukken om een programma of functie te (des)activeren

Klikken (onp.ww.)
0.1 goed samengaan

Tot over een paar dagen…

Klikken
Het leven van een filmster leek van buitenaf verdomd eenvoudig. Het enige wat je niet hoefde te zijn was jezelf. Het enige wat je over het algemeen moest doen was letten op de camera.
Ogen open, wangen inzuigen, een beetje pruilen.
Alles wat je hoefde te zeggen waren dingen die al op papier stonden of woorden die erop leken. En het maakte ook niet uit of wat je zei in interviews, op feestjes en premières nergens op sloeg – men vond het feit dat je überhaupt wat zei zo verschrikkelijk belangrijk dat de inhoud er niets toe deed.
Maar in de praktijk bleek die oppervlakkigheid hem zo erg tegen te staan dat hij er misselijk van werd.
Hij had er geen idee van hoe anderen dit beleefden, maar hij had zo’n overweldigende behoefte om te schreeuwen dat hij bang was dat iedereen het aan zijn gezicht kon zien.
Een horde fotografen riep zijn naam en hij klemde zijn kaken op elkaar in een poging niet te laten zien hoe weinig zin hij had gehoor te geven aan hun gesmeek.
Automatisch net doen alsof.
Hij keek om; ogen, wangen, pruilen.
De haag van levenloze zwarte ogen ging onder in een regen van flitsen. Oorverdovend klikken. Honderden klikken. Ze maakten foto’s van een boordkartonnen karakter, van degene die hij niet was, van het beeld dat op de posters achter hem stond – minder diepte dan een muntje van tien cent met een waarde van tien miljoen dollar.
De meisjes vonden zijn omfloerste blik prachtig.

Over Jackles

Filosoferende fantast.
Dit bericht werd geplaatst in Write on Wednesday. Bookmark de permalink .

11 reacties op Write on Wednesday: Klikken

  1. Plato zegt:

    Lekker voor hem. De vuile hond. Een mooi vervolg Jackles. Houd je voor de rest de magie in stand? Is meestal aan te bevelen.

  2. Jackles zegt:

    … ik denk dat ook dit stuk (toch weer) vragen oproept… misschien post ik nog een stukje of wat. Of niet. Wil niet alles weggeven. Hah.

  3. Marloes zegt:

    Ga door ..ga door… Ik ben er nog steeds niet uit namelijk.

  4. Plato zegt:

    Gelukkig mag je het zelf weten Jackles. Als je een vervolg schrijft zou ik het toejuichen als daar vervolgens wéér een aantal onzekerheden in zitten. De boog kan mij niet gespannen genoeg staan.

  5. esther zegt:

    heerlijk dit stuk weer………van mij mag er ook best weer een vervolg komen hoor!

  6. Frans54 zegt:

    Een goede reden om niet beroemd te willen worden: dat de eigenaar van de pizzeria me herkent en me een kopje koffie aanbied vind ik prima, maar als de hele cliëntele elke hap die je neemt vol bewondering na staart lijkt de lol mij er al snel helemaal van af.

  7. Toaske zegt:

    Leuke WoW. Jij hebt het dus ook een beetje in de filmsterrenwereld gezocht. Had zelf nog niet aan het klikken van fototoestellen gedacht. Wel aan tapdansen!

  8. Marloes zegt:

    Ik hoop dat je trip naar Berlijn ook veel klik momenten oplevert. Wederom een applaus waard deze wow bijdrage.

  9. esther zegt:

    leuke wow, meteen weet ik weer waarom ik nooit beroemd wil worden.

    hey veel plezier voor,tijdens en na je trip.
    😉

  10. Tinusje zegt:

    Tja, het sterrenbestaan gaat niet over rozen he….. Leuk stukje hoor!

  11. Plato zegt:

    Beetje late reactie maar ik was een weekje weg. Nee, niet om mijn nieuwste film te draaien maar gewoon om even van mijn miljoenen fans af te zijn. Die ik nu weer erg mis. Ach, het is inderdaad een hol bestaan. En soms denk ik wel eens: was ik maar niet zo getalenteerd. Maar ja….je bent begenadigd of je bent het niet hè :-).

    Een goeie log Jackles (*geeft een zwoele knipoog en lacht verleidelijk*).

    Zo..en nu gaat Plato piepers schillen voor het avondeten.

Geef een reactie

