Write on Wednesday: Verstandig

We zijn twee weken verder wat betekent dat Jackles weer een reden heeft zich tot u te richten… De opdracht bij Marloes luidt:

Verstandig
0.1 verstand hebbend, zijn verstand goed gebruikend, prudent, weldenkend, wijs, wijselijk, zinnig, zinrijk
0.2 doordacht

Without further ado

Verstandig
Toen ze tegenover hem zat was ze niet sprakeloos, maar erudiet, intelligent en grappig, alles wat ze zich had voorgenomen. Hoewel deze man alle engelen tegelijk voor haar was bleef hij een man zoals alle mannen. Ze had geen kort rokje of diep decolleté nodig om hem om haar vinger te winden.
Hij was een stralend middelpunt en trok alle aandacht naar zich toe, maar dat was niet erg. Hij kwam terug naar haar. Eenmaal, tweemaal. De derde maal schoof hij naast haar op de bank waar ze zat en fluisterde tegen haar: “Ik kan niet geloven hoe interessant ik je vind.”
Ze had zich meer dan honderd keer voorgesteld wat hij allemaal tegen haar zou kunnen zeggen maar dit had ze niet bedacht of verwacht. De strekking van de woorden maakte haar aan het gloeien. Als ze één ding had willen zijn, dan was het ‘interessant’.
Ze keek kort naar hem opzij maar zei niets.
Hij glimlachte zijn ontwapenende glimlach.
Veroverde haar met zijn allesomvattende blik.
“Ga mee,” zei hij.
Ze keek opnieuw naar hem opzij, zei opnieuw niets – was plotseling hulpeloos.
Hij duldde geen tegenspraak.
Zij kon hem niet weerstaan.
Op een plaats waar niemand anders was praatten ze. En daarna hielden ze elkaar vast. En daarna vreeën ze.
In het daglicht bleek alles anders. Ze had gezegd dat ze hem begreep, natuurlijk, maar zonder hem om dat tegen te zeggen was dat begrip leeg. En alles wat ze had gezegd, gevoeld en gedaan bleek alles behalve verstandig.

Over Jackles

Filosoferende fantast.
Dit bericht werd geplaatst in Write on Wednesday. Bookmark de permalink .

22 reacties op Write on Wednesday: Verstandig

  1. Marloes zegt:

    Dat klinkt inderdaad heel serieus Jackles, het voelt zelfs een beetje pijnlijk aan.

  2. plato zegt:

    Jackles, bedankt voor je reactie bij mij. Ik zag pas bij Esther dat je ook een WoW had geschreven.

    Draaien:
    Los van het feit dat het inderdaad een pijnlijk gegeven is, waarin de hoofdpersoon in feite rondjes om haar eigen wezen heen draait, vind ik dit stukje vooral stylistisch en qua opbouw erg goed. Mijn complimenten. Jij kan echt goed schrijven.

    Gr. Willem

  3. Anoniem zegt:

    “Een mythe vernietigen’; mooi gevonden…
    Durven te gaan voor wat je zo duidelijk voelt, maar verstandelijk niet kan beredeneren. Daar is soms alleen maar moed voor nodig.

  4. esther zegt:

    mooi stukje jackles, ik zat er weer helemaal in. heerlijk om je stukjes te lezen, grinnik, vroeger op school schreven ze dan in je rapport: ga zo door!

    groetjes van mij weer.

  5. Jeanine zegt:

    Ik vind het een mooi stuk, alweer zo ééntje waar je een beetje triest van wordt.

  6. Plien zegt:

    hallo Jackles,
    ik heb het drie keer gelezen, en nu twijfel ik. Durfde zij de relatie niet te verbreken uit angst eenzaam te worden of bang om hem te kwetsen?
    intrigerend stukje!

  7. Jackles zegt:

    @ Marloes: het is pijnlijk. Het is ook een behoorlijk dilemma. Want wat ik ‘hem’ te zeggen heb is niet alledaags. En dat maakt het heel moeilijk om erover te beginnen.

    @ Willem: thanx… *bloost*

    @ Rianne: die moed… die ik mis. (Dammit.)

    @ Esther: doe ik, not to worry! *smiles*

    @ Jeanine: thanx… ik was een beetje triest toen ik het schreef om eerlijk te zijn…

    @ Plien: bang om zelf gekwetst te worden… en dat terwijl er eigenlijk helemaal geen sprake is van een relatie.

  8. Moon Saris zegt:

    Krijg een beetje het gevoel van een akelig sterke verliefdheid die mogelijk van een kant komt – tis een tijdje geleden dat ik het voelde, maar ergens zit zo’n ervaring volgens mij in iedereen. Sterk, als je dat kunt oproepen in 250 woorden!

  9. Jackles zegt:

    @ Moon Saris: hmm, interessant… maar met verliefdheid heeft het (in ieder geval voor wat ik tegen ‘hem’ wil zeggen) niets te maken.

  10. Frans54 zegt:

    Zelfvertrouwen is een raar ding. Soms kun je in je dromen reuzen verslaan terwijl je eenmaal weer wakker terugschrikt voor het openen van dat kastje waar jaren geleden die muis uitsprong. Terwijl je eigenlijk best weet dat er bijna zeker niets zal gebeuren en dat dat kastje toch een keer open zal moeten.

  11. plato zegt:

    Ondertussen kun je misschien een vervolg aan “hem” schrijven. De WoW titel leent zich er uitstekend voor, nl. KRACHT. Sluit mooi aan bij MOED…die we allemaal wel eens missen, dus waarom jij niet.

    Ik zie erg uit naar je nieuwe stukje.

    De mijn staat hier.

    http://platoonline.web-log.nl/platoonline/2007/03/wow_kracht.html

  12. esther zegt:

    jackles je krijgt het druk haha lezen en ook nog een nieuwe wow schrijven,

    ik ben benieuwd naar de jouwe, de mijne is hier te lezen.
    http://esther1971.web-log.nl/esther1971/2007/03/kracht.html#comment-form

  13. Marloes zegt:

    Ik sta echt telkens weer versteld van je veelzijdigheid Jackles!

  14. Jeanine zegt:

    Hahaha, nee verstandig niet, maar wel lekker!

  15. mama muis zegt:

    ai, ja daglicht kan zo hard zijn…. ik vind hem heel mooi geworden jouw wow!!!

  16. Frans54 zegt:

    Prachtig verhaal Jackles. Kwa insteek op de betekenis van verstandig beetje vergelijkbaar van hoe ik het in mijn verhaal verwerkte, maar wel een totaal ander verhaal.

  17. plato zegt:

    Goed stuk. Een zich steeds herhalende geschiedenis met plus- en minpunten.

  18. Plien zegt:

    oeps, als ze maar genoten heeft….alleen op je verstand kun je niet varen, dat heb jij meer dan duidelijk gemaakt! Prachtig Jackles!

  19. esther zegt:

    gevoel en verstand, twee totaal verschillende dingen, dat blijkt wel weer, mooie wow jackles!

  20. Jenny zegt:

    Goed geschreven!Gevoel en verstand, zij horen toch echt bij elkaar!
    Groetjes!
    p.s Mijn WOW bijdrage staat er ook; http://www.colibri.web-log.nl

Geef een reactie

