Benefietsingle

Oké. Ik heb me verdiept in de tekst van de benefietsingle van ‘de Nederlandse Artiesten voor Azië’ (of hoe noemen ze zich als groep). Dat had als belangrijkste reden dat ik steeds maar één zinnetje verstond (of dat mij maar één zinnetje opviel, eigenlijk meer), en dat was: maar als je een beetje geeft is dat ook oké, en dat zinnetje vind ik zo volslagen dom (zo van: “eigenlijk moet je veel storten! Maar nou ja… als je een beetje geeft… tja…”) dat ik het hele nummer niet meer kon horen.

Afijn, ik dacht, ik zoek die tekst eens op en dan zien we wel of de boodschap echt niet over komt. En dan kom ik tijdens het lezen een aantal zinnen tegen die elkaar zo onwaarschijnlijk tegen spreken (een couplet dat voor geen meter past bij het daarop volgende refrein, bijvoorbeeld) dat ik nu vind dat het hele nummer volslagen dom is, om niet te spreken van de clichématige akkoorden die ons nationaal muzikaal genie Tjeerd Oosterhuis bij elkaar heeft weten te componeren.

Veel mensen zullen het wel niet met me eens zijn en dit nummer op alle fronten briljant vinden. Over smaak valt niet te twisten. Over taalkunde wel, maar laten we daar dan nu ook niet over beginnen. Het doel is goed, toch? Al had ik ook gehoord dat we te veel zitten te geven, en dat andere doelen het net zo hard verdienen en nu ook een hapje van de cake willen. Onrecht en hypocrisie bij geven en nemen. Zoals altijd.

Goeie vraag trouwens. Waarom geven we nu wél zo vet met z’n allen, maar doen we alsof we niet thuis zijn wanneer er iemand komt collecteren voor de Kankerstichting, en zappen we weg als iemand op televisie het heeft over de al jaren en jaren slepende hongersnood in grote delen van de wereld? Waarom halen we de 100.000.000 niet als het gaat om Darfur of Ethiopië? Is er een verschil of er aan de ene of aan de andere kant 160.000 doden vallen?

Iemand?
*echo*

Over Jackles

Filosoferende fantast.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

7 reacties op Benefietsingle

  1. minispace zegt:

    Ik vond ‘em helaas eeen pietsie langdradig …

  2. Jackles zegt:

    Hahaha, nou ja da’s minder ernstig dan een heleboel ander commentaar dat ik erop heb gelezen…!

  3. Mark zegt:

    Het zal ongetwijfeld met de impact van de beelden, alsmede het feit dat het een favoriet vakantieland (Thailand) betreft, te maken hebben. En die single, vond ik al vanaf de eerste keer dat ik m hoorde hopeloos. Plus die prijs: 5,55 euro, het lijkt erop dat ze dat getal belangrijker vinden dan de opbrengst, want zeg nou zelf, wanneer die single 1 euro had gekost zou hij meer opgebracht hebben dan nu het geval zal zijn. Gevalletje jammer.

  4. Eric zegt:

    Uit betrouwbare bron (K. Bloemen) heb ik gehoord dat dit lied niet voor Azië bedoeld was maar voor een campagne die net voor kerst was begonnen van Memisa.
    Dus Tsunami of niet dit lied was er toch wel geweest maar nu in een multiartiest-versie.

  5. Jackles zegt:

    @ Eric; De vraag blijft of ‘we’ dan ook € 120.000.000 hadden opgehaald… of eigenlijk meer: als die vloedgolf er niet was geweest hadden we nog geen miljoen opgehaald, ook niet met die single.

    Misschien is het inmiddels ver genoeg weg en heb ik al lang genoeg geen schokkende beelden meer gezien, maar mijn scepsis en cynisme winnen het (helaas)…!

  6. Yvette zegt:

    Even terug komend op de tekst van dit lied. Ik heb het net ook even opgezocht op internet, en het enige couplet wat totaal niet past bij het refrein is volgens mij het laatste. Ze kunnen dan toch niet het hele refrein herschrijven? En ze hadden de “ik wil niet zeggen dat”-zinnetjes allemaal al gebruikt.
    Maar goed, ben blij dat Tjeerd zijn verkrachtingen van de Engelse taal (voorlopig) aan de wilgen heeft gehangen en onze taal weer wat heeft verrijkt…

  7. Marloes zegt:

    Ah, Jackles het lied is niet aan mij besteed. Ik denk dat we dit keer zo diep in de buidel getast hebben omdat wij in dit land ook als geen ander weten wat water aanrichten kan.

Geef een reactie

